fbpx

Door deze tips kom je een depri dag door

Zoals ik eerder verteld heb ben ik depressief geweest. Ik heb momenten gekend dat ik mijn bed alleen uitkwam om naar de wc te gaan en om iets te drinken of eten op z’n tijd. Het gaat nu goed met me. Ik heb, net zoals iedereen, mindere dagen maar zo depressief als toen word ik niet meer.

Wél heb ik er een heleboel van geleerd en hoe gek het misschien ook klinkt, ik had de depressie(s) niet willen missen. Niet omdat een depressie leuk is (want geloof me, dat is het écht niet), maar omdat het me uiteindelijk heel veel sterker heeft gemaakt en het mijn leven heeft veranderd. Ik weet hoe het is om door diepe dalen te gaan en vanuit deze ervaring deel ik hieronder een aantal tips die mij nu helpen als ik een dag heb waarop ik minder lekker in mijn vel zit.

  1. Trek iets leuks aan. Dit is misschien wel het laatste waar je zin in hebt. Maar ik heb gemerkt dat als ik mezelf goed verzorg en een leuke set kleding aantrek dat dat wel iets met me doet. Dan voel ik me mooier en krachtiger. En zo kom ik de dag net iets beter door.
  2. Bel een vriend of vriendin. Dit zijn juíst de momenten dat je iemand nodig hebt. Je hoeft geen onderwerpen te bespreken waar je het niet over wilt hebben. Mocht je nu denken, wie zit er nou op mijn telefoontje te wachten?! Nou een heleboel mensen kan ik je vertellen. Ook als je een mindere dag hebt ben je een waardevol mens waar mensen mee willen praten. Je hoeft niet altijd leuk en gezellig te zijn. Door een ander ook deze kant van jezelf te laten zien en écht te laten weten hoe het met je gaat kan een contact juíst verdiepen en het kan voor een ander een ook een drempel wegnemen om jou te contacten als diegene een minder moment heeft. Want ja, een ander heeft deze op zijn of haar manier net zo goed ook.
  3. Eis niet teveel van jezelf. Een doel van een dag kan simpelweg al zijn om de dag door te komen. Ga je op dit soort dagen veel van jezelf vragen werkt dat waarschijnlijk alleen maar averechts. Als je een depri dag hebt ben je al somber, heb je weinig energie en ergens zin in heb je al helemaal niet. Verwacht dan ook niet dat je op die dag een marathon kan lopen of een scriptie kunt schrijven voor je studie. Dat gaat dan gewoon écht niet. Leg de lat lager en stel je doelen bij.
  4. Ben héél lief voor jezelf. Zet voor jezelf een lekkere kop thee. Maak een warme kruik. Ga in bad of neem een lange douche. Geef jezelf eens een beetje liefde in plaats van jezelf te straffen omdat je een rotdag hebt.
  5. Haal een frisse neus. Buitenlucht is gezond en je hoeft niet úren weg te blijven. Een wandeling van 15 min. is ook goed. Langer mag natuurlijk altijd. Doe wat je kan maar ga wel even naar buiten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Heb je nog andere tips? Laat deze hieronder dan in een reactie achter.

Delen:

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *