fbpx

Waarom boosheid altijd van jezelf is en hoe je er mee om kunt gaan

De afgelopen maanden heb ik veel te maken gehad met boosheid en dat is waarom ik heb besloten om er een blog over te schrijven. Boos zijn is iets wat vaak afgestempeld wordt als iets slechts en wat je vooral maar niet mag zijn. Dit is een overtuiging die ik zelf ook lang gehad heb. Ik kon niet eens boos worden, dit onderdrukte ik. Maar net zoals met een bal die je lang onder water probeert te duwen, houd je dat niet eeuwig vol en komt het een keer omhoog. En dan kun je er maar beter constructief iets mee doen zodat je de onderliggende boodschap van de boosheid kunt gaan zien en de emotie(s) die daarbij horen kunt verwerken.

Traumatische ervaringen uit mijn kindertijd kwamen bij mij aan het licht. Ik was er nu klaar voor om ze te zien en te voelen. En ik besloot om ze niet langer weg te duwen maar er vol in te duiken en ze te gaan zien en verwerken. Beelden van deze ervaringen kwamen terug in mijn blikveld. Ik kreeg over en over stukjes te zien van deze ervaringen. Wat heel heftig was. Maar ik wist ook dat om dit stuk te kunnen helen ik hier door heen zou moeten gaan. En dat is waarom ik ervoor koos om deze beelden te verwelkomen, mezelf over te geven aan dat wat er was en toe te staan dat de emoties die er bij kwamen kijken omhoog kwamen. Ik zei ja tegen de pijn en het ongemak. Daardoor gaf ik mezelf de erkenning om te mogen voelen wat er gevoeld wilde worden waardoor ik het heb kunnen verwerken en los heb kunnen laten.

Neem je verantwoordelijkheid

ik wil mijn perspectief over een ander veranderen

Hoe naar sommige dingen ook zijn die ons overkomen, het is aan onszelf hoe we er mee om willen gaan. Het is makkelijk om ervoor weg te lopen. Het is makkelijk om naar een ander te wijzen, een ander te beschuldigen, niet naar jouw eigen aandeel te kijken en daarmee de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen. Het is makkelijk om boos te blijven, wrok vast te (blijven) houden en in een slachtofferpositie te kruipen.

Het is moedig en sterk om naar de pijn te gaan kijken. Om je open te stellen voor de boodschap die erin zit voor jou. Om de onprettige emoties te voelen en om los te laten. Het kan een ander zijn die iets doet wat jij niet prettig vindt. Maar jij bent degene die het voelt en die daarmee zal moeten dealen. Als je dat niet doet dan blijft het in jou zitten en blijf je de pijn meezeulen. Je zal dan keer op keer getriggerd worden (met alle gevolgen van dien) in hetzelfde pijnstuk totdat je er naar gaat kijken, als je dat al doet. Het lost niet vanzelf op. Het gaat weg als je het in de ogen kijkt en ermee gaat dealen. Als jij er actief iets mee gaat doen.

De boosheid die ik zo lang onderdrukt had, kon er nu eindelijk zijn. Ik gaf er nu ruimte aan waardoor ik daarna bij de pijn kwam die onder de boosheid zat en deze pijn kon verwerken. De pijn van datgene wat me overkomen is. Want boosheid is altijd een bescherming voor die diepere laag. Om bij die diepere laag te komen zal je door de boosheid heen moeten gaan.

3 tips om met boosheid om te gaan

  1. Erken dat jij degene bent die boos bent en houd deze (heftige) emotie bij jezelf. De boosheid wil gevoeld en gezien worden. Het is oké om een ander te laten weten dat je boos bent maar het is niet oké om uit te vallen naar een ander en een ander op te zadelen met jouw boosheid. Er is waarschijnlijk een heleboel wat je wilt zeggen. Als je in gesprek wilt gaan met een ander doe dat dan pas als je rustig bent. Je zult niet gehoord worden als je vanuit je boosheid met een ander gaat communiceren. De ander zal dan niet naar jou luisteren, jouw boodschap niet kunnen horen en waarschijnlijk ook boos worden op jou.
  2. Ventileer de boosheid. De boosheid moet er wel uit. In plaats van in je hoofd te blijven zitten en in je hoofd hele gesprekken te voeren kun je dit ook gewoon hardop doen. Gooi ongecensureerd eruit wat je zou willen zeggen tegen de ander. Ik doe dit gewoon in mijn woonkamer. Dan gaat het uit mijn hoofd en ook uit mijn systeem. Ik kan het daarna loslaten, word rustiger en beslis dan of ik iets tegen een ander zou willen zeggen en wat dat dan zou zijn.
  3. Gebruik de adrenaline constructief. Door de boosheid heb je ontzettend veel adrenaline in je lijf waardoor je moeilijk tot rust kunt komen. Ga sporten, maak je huis grondig schoon, doe die vervelende klusjes die er al een tijd liggen en waar je zo tegen op ziet. Voor mij zijn dit de momenten dat ik mijn hardlooprecords verbreek en ontzettend veel meters kan maken met klusjes of andere werkjes.
Delen:

One comment on “Waarom boosheid altijd van jezelf is en hoe je er mee om kunt gaan

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *