hierisiris

8 tips om te blijven staan in de storm

Ik schrijf deze blog op het moment dat het coronavirus door de wereld raast. Daarom verwijs ik daar in deze blog regelmatig naar. Want dat is wat er nu is.

Soms raast de wereld als een malle door en moet jij je best doen om daar niet in meegezogen te worden. In de drama, de hectiek en de waanzin van alles. Weet dat je altijd weer terug kunt keren naar het oog van de storm. Gewoon door diep adem te halen en de energie van de storm door je heen te voelen stromen. Vecht er niet tegen, stroom mee. Ook als alles in je roept om grip en houvast. Door je ademhaling keer je terug in het NU, naar het oog van de storm. In het oog van de storm raast alles om je heen, en sta jij rustig en kalm. Vanuit het oog van de storm krijg je (weer) overzicht.

We hebben nu niet alleen het cornavirus maar ook het angstvirus dat door de wereld raast. En hoe blijf je dan staan? Hoe ga je daar mee om? Als jij je verantwoordelijkheid hebt genomen in het opvolgen van de voorzorgsmaatregelen en als jij er alles aan doet om ervoor te zorgen dat jouw imuunsysteem zo sterk mogelijk is maar je blijft je nog steeds druk maken. Dan is deze blog voor jou.

Een video waarin duidelijk wordt wat het coronavirus ons wil vertellen:

Boost voor je imuunsysteem

Voor een orthomoleculair advies over hoe je jezelf van binnenuit kunt beschermen tegen het coronavirus kun je contact met me opnemen. Richard van Oersterk schreef er een dossier over met tips & tricks over wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat jouw imuunsysteem zo sterk mogelijk wordt en ik deel ‘m graag met je.

8 tips om te blijven staan in de storm

1. Erkenning. Erken dat je voelt wat je voelt. Ben je boos? Teleurgesteld? Gefrusteerd? Of bang? Bang om ziek te worden? Om de controle te verliezen? Dat is oké. Er is geen goed of fout. Ben gewoon heel eerlijk naar jezelf.

2. Acceptatie. Accepteer dat wat je voelt. Bij stap 1 ben je bewust geworden van hoe je je voelt. Dan is het nu de taak om daar vrede mee te sluiten. Dit is hoe je je voelt. Klaar. Het is zoals het is.

3. Kies opnieuw. We hebben nu stilgestaan bij wat we voelen en zijn daar oke mee. Dan mag je nu een keuze maken. Wil je je zo blijven voelen? Of wil je je anders voelen? The choice is yours. It’s up to you. Wil je je anders voelen en ga je voor verandering? Sta dan stil bij hoe je jezelf zou willen voelen en lees de volgende stappen. Wil je je zo blijven voelen? Dan kan ik nu verder niks voor je betekenen.

4. Neem je verantwoordelijkheid. Je hebt nu de keus gemaakt om je anders te willen voelen en je weet als het goed is wat dat is. Mooi. Dan gaan we nu concrete stappen maken. Wat kun je daar NU voor doen om dat te bereiken? Maak het zo klein mogelijk. Is het nodig om minder nieuws te kijken? Zo ja, hoeveel minder dan? Hoe concreter, hoe beter. Heb je rust nodig en ga je vanaf nu elke dag in bad? Of heb je een onderneming die flinke klappen krijgt en is het zaak om in actie te komen en een andere manier voor inkomsten te vinden? Denk daar dan over na en maak een plan.
Deze stap is voor iedereen anders omdat iedereen anders is en een ander leven heeft. Het gaat erom dat je doet wat goed voelt voor jou, wat JIJ wilt en wat reëel en haalbaar is. En de kunst is om het zo klein mogelijk te maken. Verandering is al spannend, maak het jezelf dan ook niet onnodig moeilijk.

Ben lief voor jezelf

5. Kom in actie! Je hebt nu doelen gesteld en misschien ook wel een plan gemaakt. Dan is het nu belangrijk om in actie te komen. Ga ook echt doen wat je hebt bedacht. En van daaruit weer verder kijken. Je kunt elke keer weer terug naar stap 4 om nieuwe doelen te stellen.

6. Have fun!! Lastige situaties zijn al precies wat ze zijn: Lastig. Laten we deze situatie dan zo leuk mogelijk proberen te maken en ook een beetje plezier maken. Dat kan ook in je eentje. Zet muziek op en ga lekker dansen. Kijk een comedy film. Whatever. Doe wat jij leuk vindt en het liefst iets waarbij je veel moet lachen!

7. Reik uit. We hoeven niet alleen te worstelen. Zoek steun en liefde op bij mensen die belangrijk voor je zijn. En vraag om hulp als je het nodig hebt. En opnieuw, dit kan ook telefonisch of via skype. Je hoeft hier niet voor in dezelfde ruime te zijn met een ander.

8. Help een ander. Een van de beste manieren om je beter te voelen is om een ander te helpen. Want het leidt je even af van je eigen zorgen en je voelt je nuttig omdat je iets bij kunt dragen. Wat kun jij nu doen voor een ander?

Extra tips

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt. Heb je nog andere tips deel ze dan in een reactie onder deze blog! Zo helpen we elkaar.

Hier zijn eerdere blogpost die je door deze tijd heen kunnen helpen:

Delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print

Geef een reactie